Skip to main content
search
0

Het jaar 2020 heeft verschillenden veranderingen gebracht in hoe én waar wij werken. 

Het fenomeen ‘thuiswerken’ is groter dan ooit tevoren, en eerlijk gezegd weet niemand hoe het zal lopen in de nabije, en de verre toekomst. Microsoft heeft begin dit jaar zelfs aangekondigd dat in heel 2020, het personeel thuis werkt.

Verschillende organisaties hebben moeite met het bepalen op welke manier van werk het beste is voor de toekomst van het bedrijf en de medewerkers. En dit is een probleem dat niet gemakkelijk op te lossen zal zijn. Echter kunnen we niet volledig niks doen, er is aandacht voor de communicatie en competenties van de managers nodig. Met het oog op verbeteringen vanuit de managers om de medewerkers aan te sporen voor meer engagement en productiviteit. 

 Het belang van communicatie competenties van een manager zijn overigens niets nieuws in het bedrijfsleven. Een aantal redenen zijn:

  • Uit onderzoek is gebleken dat managers verantwoordelijk zijn voor 70% van het verschil in engagement. Dat betekent dat vaak, als het engagement omhoog of omlaag gaat, managers de reden zijn.
  • Werknemers gaven aan dat slechts 28% van hun managers goede communicatieve vaardigheden hebben.
  • In een organisatie geeft 17% van de ondervraagde medewerkers aan dat zij er sterk mee eens zijn dat er sprake is van een frequente, tweerichtingscommunicatie tussen hen en hun manager.
  • ⅔ van de managers voelt zich ongemakkelijk bij de communicatie met hun team. 

 Dit speelde al voordat we begonnen met thuiswerken. Daarnaast weten we dankzij onderzoek dat engagement hoger is bij werknemers waarbij de managers goed communiceren met hen. Dit is zo enorm belangrijk voor het operationele succes, en zorgt voor meer productiviteit, minder achteruitgang en meer ruimte voor innovatieve ideeën.  

Daarom is het belangrijk dat niet alleen uit het perspectief van de werknemer, maar ook de organisatie dat er geïnvesteerd wordt in het verbeteren van de interne communicatie. Het perspectief van de manager speelt een belangrijke rol dankzij de leiderschapstaken. 

Als de organisatie een prioriteit stelt, dan volgen de managers dat. We doen waarvoor we betaald worden.

Dit gezegd, zijn er een aantal dingen die wij, als experts op dit vakgebied kunnen doen om de groei te ondersteunen. Allereerst, accepteer de cruciale dingen van alles en stel een prioriteit voor jezelf. Met de toegenomen vraag naar het begeleiden van de teams door de corona crisis, en de complexiteit van de conversaties in onze samenleving zijn er veel risico’s. Op afstand werken vraagt ook veel extra communicatie voor het behalen van de doelstellingen, de teams betrokken houden en het voortzetten van kritische gesprekken. 

Als je er eenmaal een prioriteit van hebt gemaakt, blijft de vraag, met ⅔ deel van de managers die zich ongemakkelijk voelen bij het communiceren: ‘hoe kunnen we vertrouwen op dit gebied vergroten?’

Dit zijn een aantal stappen die kunnen helpen met het verbreden van de competenties en zelfvertrouwen van de manager. 

  1.  Moedig de manager aan en help hem of haar met het geloven in effectief en communicatief leiderschap. Weinig mensen zijn geboren met goede communicatieve eigenschappen.
  2. Geef ze tools, middelen en bied hulp aan zodat de manager het kan leren en oefenen. Managers hebben vaak een drukke agenda en daarom is het belangrijk dat de middelen niet een blokkade zijn in hun drukke agenda. Zorg ervoor dat de taken kort en specifiek zijn, zodat de manager hier gemakkelijk mee kan oefenen.
  3. Word zelf de communicatie-expert en coach. Help de manager met het uitvoeren van wat zij geleerd hebben en vertel ze hoe het anders/beter kan. Daarnaast is het belangrijk dat ze continu aangemoedigd worden door middel van kritische feedback. 

 Wat een organisatie nodig heeft is leiderschap op alle schalen. Dit is een uitdaging en kans.

Leave a Reply