Skip to main content
search
0

Ondernemers worden regelmatig geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen. Het verkopen van producten, de groei van het klantenbestand, het aannemen van de juiste medewerkers, het beheren van de cashflow en het verkrijgen van toegang tot financiering.

Iedere ondernemer is ergens extra goed in, maar daarnaast heeft iedere ondernemer een blinde vlek, op het gebied van marketing, communicatie (zowel intern als extern), leidinggeven of wanneer het aankomt op financiën.

Zie het als een buschauffeur die de volledige controle over de weg heeft, weet hoeveel passagiers er meerijden in zijn bus en waar en wanneer hij moet stoppen. Hij heeft de rit immers al meer dan 1.000 keer gemaakt. Ook hij heeft een Blind Spot. Een blinde vlek. Een gebied rondom het voertuig die niet rechtstreeks door de bestuurder, onder de huidige omstandigheden, wordt waargenomen.

Benieuwd naar het boek? Bekijk het hier! 

De Blind Spot van de ondernemer

Wat is de grootste hindernis voor zakelijk succes? Juist. Die blinde vlek. Het hangt af van de ondernemer wat de blinde vlek voor hem of voor haar is. Voor elke ondernemer is het anders, maar er is er altijd minstens één. En dat is niet erg, iedere ondernemer heeft er namelijk een.

Drie voorbeelden van een blinde vlek bij ondernemers:

  1. Focus op geld. Geld verdienen is inderdaad het primaire doel van een bedrijf. Maar wanneer winstgerichtheid een obsessie wordt, kunnen de klantrelaties, maar ook de interne relaties met medewerkers hieronder lijden. In bedrijf waar de focus puur op geld ligt, liggen medewerkers namelijk onder druk om de omzet te maximaliseren met weinig aandacht voor de klanten en hun ervaring.
  2. Moeite met uitbesteden. In een startend bedrijf kunnen ondernemers prima in hun eentje groeien. Maar wanneer de onderneming begint te groeien, weerhoudt hun behoefte aan controle de ondernemer ervan zich te richten op die activiteiten die daadwerkelijk de hoogste waarde opleveren en blijven zij zelf in het bedrijf werken in plaats van aan het bedrijf te werken.
  3. Geen focus. Ondernemers met doorzettingsvermogen kunnen de neiging hebben om vast te houden aan een strategie, zelfs als de resultaten van die strategie onder de verwachtingen blijven. Wanneer geen specifieke mijlpalen worden vastgesteld om de voortgang van projecten te meten, is er géén project…

 

a goal without a plan is just a wish