Skip to main content
search
0

Nog zo’n fantastisch model is de behoeftepiramide van Maslow.

Abraham Maslow was een hoogleraar psychologie die de stroming genaamd Humanistische Psychologie oprichtte. In 1943 werd zijn hiërarchische behoeften-theorie voor het eerst gepresenteerd, deze is tot op de dag van vandaag waardevol. Maslow groepeerde de menselijke behoeften in vijf categorieën. Ook heeft hij de menselijke behoeften in een hiërarchie geordend.

  1. Lichamelijke behoeften: de basiselementen die het menselijk lichaam nodig heeft om te overleven. Denk aan eten, drinken en slapen.
  2. Veiligheid en zekerheid. Alles dat ervoor zorgt dat een persoon zich veilig voelt voor fysieke of economische schade.
  3. De sociale behoefte omvat de wens om affectie te geven en te nemen én deel uit te maken van een groep. (onthoud dit laatste stuk goed).
  4. Erkenning en waardering: de behoefte om erkenning en waardering van anderen te ontvangen.
  5. Zelfrealisatie: de behoefte die een individu heeft om zichzelf te vervullen en zich volledig te ontwikkelen.

Om te bewegen naar het ‘volgende niveau’, is het noodzakelijk om eerst aan de behoeften van het vorige niveau te voldoen. Zonder te voldoen aan de behoeften van elke stap, kan men niet naar een volgend niveau klimmen. En dit is precies wat er mis gaat in de situatie van talloze ondernemers. Die willen té snel, té hard groeien.

Een gezonde, stabiele groei is op de lange termijn een betere strategie dan in een korte tijd een enorme groei doormaken.

DO: besef dat er lagen zijn in behoeften, zowel voor jezelf als voor medewerkers.

DON’T: de lagen in de piramide van Maslow voor lief nemen.