Skip to main content
search
0

Er vindt een ongekende verandering plaats op de werkvloer. In veel organisaties werken momenteel ruim vijf generaties samen om een situatie te creëren die zowel kansen als uitdagingen biedt voor leidinggevenden. Hoe zorgen ondernemers als jij ervoor dat alle generaties binnen de onderneming op een prettige manier samen kunnen werken?

Eén van de belangrijkste obstakels die je moet overwinnen, is het feit dat de oudere en de jongere generaties op een andere manier denken. Een oudere werknemer heeft andere ideeën over het bedrijf dan een jonge medewerker. Het is aan jou de taak om als leidinggevende een prettige werkomgeving te verzorgen. Een omgeving waarin iedereen goed samen kan werken. Dit is een lopend proces.

Het meest bijzondere is dat er sprake is van een vermenging van de houdingen en geloofsovertuigingen van de generaties. Sommige werknemers, die afhankelijk van hun leeftijd kunnen worden gecategoriseerd als de Stille Generatie, gebruiken informatietechnologieën op een manier die meer lijkt op die van de Millennials. En sommige Nexters hebben werkgewoontes en wereldbeelden die vergelijkbaar zijn met die van Baby Boomers.

Samen met mij zijn er ondernemers achter het feit gekomen dat er enkele gemeenschappelijke eigenschappen bestaan tussen de generaties. Nu verschilt een millenial uit Nederland natuurlijk met een millenial uit Spanje, echter zijn de volgende eigenschappen toch verbazingwekkend vaak terug te vinden:

  • De Stille Generatie wordt vaak herkend aan het feit dat zij veel belang hechten aan hun plicht en loyaliteit aan het bedrijf. Zij zijn waarschijnlijk de laatste generatie die hun hele carrière bij één bedrijf werken. Ze zijn geneigd om de regels te volgen, maar hun ervaring moedigt ze soms aan om hun capaciteiten te overschatten. Hun omarming van zelfredzaamheid en pragmatisme betekent dat zij niet zo snel naar het management zullen stappen. Ze denken eerder: “Ik kom er zelf echt wel uit”. Een groot deel van deze groep vindt het lastig om de technologie bij te houden, al zijn ze wel altijd bereid om het een en ander te leren. Ze houden van teamwerk. Ze verwachten echter wel dat hun stem door hun jarenlange ervaring net even iets zwaarder weegt dan die van de anderen.
  • Baby Boomers koppelen hun gevoel van eigenwaarde vaak aan hun carrière. Door sommige mensen worden zij dan ook gezien als echte “workaholics” die gedreven worden door het bereiken van succes. Hun optimistische blik helpt ze binnen het bedrijf. Ze staan vrijwel altijd open om met een jong team aan de slag te gaan om tot een bepaalde oplossing te komen. Het liefst werken ze samen met één persoon, echter kunnen ze altijd wel een plekje vinden in een bepaalde groep. De combinatie van hun lange ervaring en hun hoge mate van leergierigheid maakt ze prettige teamleden om mee te werken.

 

Wil je meer weten over generaties in bedrijven, de generatie X’ers, de Millennials en de Nexters? Lees dan De Blind Spot Awareness!

In mijn boek leer je over de generaties in bedrijven, maar ook de 4 manieren om samen te werken, ik licht er 2 hieronder uit:

  1. Herkennen en omarmen van de verschillen

Er zijn nu eenmaal bepaalde verschillen tussen de generaties. Voor Cor was de sleutel tot succes om zich comfortabel en vertrouwd te maken met de manier waarop de verschillende generaties binnen het bedrijf aan de slag gaan. Wat werkt bij een 25-jarige werknemer heeft niet hetzelfde effect op een 45-jarige werknemer.

  1. Doorbreek de routine

Strakke planningen en schema’s zijn handig om discipline te aan te brengen, maar voor de oudere generatie kan het hen ontdoen van een gevoel van zelfredzaamheid. Op de lange termijn is dit dan ook niet wat je wilt bereiken, je moet ervoor zorgen dat de planning past bij de persoon zelf.

 

Lees de Blind Spot Awareness voor meer over generaties in bedrijven!