Skip to main content
search
0

Echte ondernemers weten maar al te goed dat investeren in mensen de meest waardevolle investering is. Ook al weet je middels allerlei methodes en systemen ‘het kaf van het koren te scheiden’ tijdens de sollicitatieprocedure, je moet er altijd voor zorgen dat iedereen op één lijn zit. Hoe verwacht je anders goede resultaten te boeken?

Hoe graag je als leidinggevende ook zou willen dat iedereen hetzelfde is: dit is nu eenmaal niet mogelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen unieke kenmerken, kwaliteiten en eigenschappen. De mens is zo complex dat er werkelijk nergens ter wereld twee mensen op dezelfde manier denken.

Dit is precies waar de MBTI test een rol speelt. Volgens de MBTI test zijn er 16 verschillende soorten persoonlijkheden te onderscheiden. De vragen in de test zijn vooral om de denkwijze van iemand in kaart te brengen. Hoe ga je om met stress? Ben je een introvert of een extravert persoon? Ben je zeker van je zaak? Vind je het leuk om samen te werken? Al deze vragen zullen voorbij komen tijdens deze test met ruim 150 vragen.

Misschien komt de test, of een van de antwoorden, je bekend voor. Maar wat betekenen deze mysterieuze acroniemen zoals INTJ-A, ENFP-T of ESTJ-A?

De vijf letters van deze acroniemen verwijzen ieder naar een specifiek kenmerk, waarbij bepaalde kenmerkcombinaties verschillende typen en typegroepen vormen. Deze combinatie maakt een persoon uniek.

De attributen extraversie (E) en introversie (I) geven aan of een deelnemer zijn of haar mentale energie voornamelijk ontleent aan andere mensen of van binnenuit. Ook de attributen sensing (S) en intuiting (N) verklaren of een deelnemer informatie het beste opneemt door middel van gegevens en details of door algemene patronen. De attributen denken (T) en voelen (F) laten zien of een deelnemer de neiging heeft om beslissingen te nemen op basis van logica en objectieve criteria of op basis van emotionele intelligentie. Tot slot geven de attributen beoordelen (J) en waarnemen (P) aan of een deelnemer snel beslissingen neemt of liever een meer nonchalante benadering kiest en zijn of haar opties open laat.

Benieuwd naar de antwoorden in jouw test, wat ze betekenen en hoe je de MBTI test efficiënt toepast binnen jouw organisatie? Lees dan de Blind Spot Awareness of neem contact met mij op.

Heb jij de MBTI test al gedaan?